Nutellamuffins utan ägg


Dagens medhavda fika till en kompis! Hon är galen i nutellamuffins och dessa blev ovanligt lyckade. Jag brukar bara ta ett chokladmuffinsrecept och stoppa nutella i, det här är dock första gången jag gör dem äggfria. Jag lyckades omedvetet matcha värdinnans kakfat med muffinsformarna, båda lila med vita prickar.

Nutellamuffins, 12 st
3 dl vetemjöl
2 dl socker
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
2 ½ dl kokhett vatten
1 dl olja
1 tsk vinäger

nutella

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda allt torrt, häll i allt vått och vispa till en slät smet.
Fördela hälften av smeten i 12 formar. Lägg en klick nutella i varje form. Täck nutellan med mer smet. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 min. (14 blev perfekt för mig.)

Receptet på chokladmuffins kommer från Mjuka kakor utan ägg och mjölk. Jag såg dock ett tips om muffins på the kitchn en gång, att oavsett vad det står i receptet så ska man grädda dem i minst 225 graders ugnstemperatur, så det gör jag. De blir oftast högre och finare då än om man kör på en lägre temperatur.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nutellamuffins utan ägg

  1. Leila skriver:

    Åh… bilden gör mig riktigt fikasugen. Kommer att prova receptet vid tillfälle. Tack.

  2. Gudrun skriver:

    Ja de var verkligen goda. Gav mersmak, en riktig hit.🙂
    Hoppas ni får en riktigt bra dag idag.
    Tack för senast.
    Kramar

  3. Gudrun skriver:

    Vad var det för kakao du använde?

    • Rebecca skriver:

      Kung Markatta! Det är den enda rena (och ekologiska, men jag har för mig att det var den enda med bara kakao som Maxi hade ö h t) kakaon som är lätt att få tag på.

Kommentera

