Glass

Det går sådär med sockerfriheten. Glassmaskinen går var och varannan dag.

Vi äter ägg- och mjölkfritt här hemma, så jag har börjat experimentera med vegansk glass. Hittills har jag gillat alla jag provat! Favoriten hittills är nog rabarber-/jordgubbsglassen! (Jag åt hela satsen själv…)

I princip allt finns ju på nätet, och när jag började leta efter resurser för veganska glassar hittade jag den trevliga bloggen Glass mot glass, precis vad jag behövde!

När jag har experimenterat så har jag använt i princip följande grund som jag tillsatt smaksättning till:

1 dl socker (mindre om man har socker i smaksättningen)
1 dl havremjölk
1 dl havregrädde (iMat)
Koka upp så sockret löser sig. Beroende på smaksättningen har man i den före eller efter kokningen.
Tillsätt 2 dl havrevispgrädde, t ex GoGreens.
Kyl. Frys den kylda smeten i glassmaskin.

Smaksättningar jag provat:
100 g lakritsfiskar
1 dl rabarbersaft (inget extra socker då) och 2 dl mosade jordgubbar
100 g mjölkfri nougat

Enklaste veganglassen är annars:
6-7 dl jordgubbar
3/4 dl socker
2 dl havrevispgrädde
Mixa. Låt stå i 5 minuter så sockret löses upp. Frys i glassmaskin.

På tur att prova står basilikaglass och så skulle jag vilja prova att göra en glass med ingefära.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

