Ägg- och mjölkfria blåbärsmuffins

Ja, jag bakar en del. Det är inte för att jag älskar att baka, utan för att jag är en gottegris av stora mått. Lite också för att ha kontroll över vad för skräp jag stoppar i mig, även om det kanske är sockret som är värst och det har jag en tvåkilospåse av i skafferiet. Den största anledningen är nog dock att jag är lat och inte orkar gå till affären och köpa godis.😀

Häromdagen skulle vi försöka fika ute. Jag efterfrågade något utan både ägg och mjölk, och konditoriet kunde inte erbjuda någonting. Det gjorde egentligen ingenting, men om bebisen hade varit lite större och förstått att han fick sitta där utan något så hade det känts mindre kul. Kanske måste jag helt enkelt börja se till att det finns fika till oss när vi nu lever med allergier mot så vanliga saker?

Nu idag när jag faktiskt experimenterade med äggfri bakning just för bebisens skull så fick han smaka på resultatet. Han satt som en liten fågelunge och tog emot muffinsbitar, mosade dem mot gomen och tappade inte ut en smula. Jag lägger denna allergianpassning till handlingarna, att plocka fram när det behövs. Gottegris som jag är så klarar jag mig ju inte utan bakverk de närmaste åren medan jag ammar, även om jag hoppas för min bebis skull att äggallergin under denna tid växer bort.

Dessa är inte lika söta som vanligt!

Blåbärsmuffins, 12 st
Sätt ugnen på 200 grader. Förbered 12 muffinsformar.

2 dl vatten
2 msk hela linfrön

Koka upp, låt svalna, sila av linfröna.

1 dl socker
1 krm vaniljpulver

Vispa fluffigt ihop med linfröavkoket.

100 g mjölkfritt margarin
2 dl kokosmjölk
rivet skal av en citron

Smält margarinet och blanda med kokosmjölken. Blanda i sockersmeten.

4 dl mjöl (jag hade 25% fullkorn igen)
1 msk bakpulver
1 nypa salt

Blanda och vänd ner i smeten.

Blåbär, ca 150 g?
Blanda ner bären i smeten. Klicka ut i formarna och grädda i ca 15 minuter, prova med provsticka om de är klara.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ägg- och mjölkfria blåbärsmuffins

  1. Tina skriver:

    Det lät jättegott!

  2. Gudrun skriver:

    Det där lät riktigt gott.
    Vilken liten goding, kan tro att ingen smula får förspillas.
    Kram

Kommentera

